Miiia!!

2011-12-17
15:11:24

Operation 14/2 2011
Då var det dags för en operation till, denna gången ville man ta bort min ändtarm!!

Efter 4 år med stomi och en längtan om att få lägga ner den och bli som "vanlig" igen försvann. När man har Chrons kan man få en del följsjukdomar så klart fick jag en på köpte. Detta var fistelproblematik en fistel är en onaturlig gång som bildas i kroppen. Mina första problem med fistlar var år 2004 när jag bodde i England en månad för att utföra min praktik i skolan. Det bildas en böld som blir varfylld och denna satte sig nära min ändtarmsöppningen så att sitta var ju inte det enklaste och gå gjorde också ganska ont. Men väl hemma igen så fick jag kontakta min medcinläkare och blev insatt på en massa antibiotika kurer. De hjälpte mig vissa gånger och vissa gånger inte, då problemen fortsatte. År 2006 som ni kan läsa i min berättelse till mag och tarmförbundet, var det året som jag blev jätte sjuk i min chrons. Jag va hemma från jobb i två veckor kunde inte äta och sprang på toa 511 gånger om dagen fast jag knappt åt någonting. Till slut ville inte mamma ha mig på sitt ansvar längre så det blev ett besök till akuten. När de väl tagit hand om en på akuten så resulterade detta med en inläggning med näringsdropp. Näringsdropp är en ersättning istället för mat så tarmarna ska få vila. Men trots detta var det flera toalettbesök om dagen. Behandligar med Cortison och ett bilogiskt läkemedel som heter Remicade hjälpte inte mig. Så den ända utväg var att ta bort en bit av min tjocktarm. Efter operationen fortsatte man att behandla mig med Remicaden och jag måde rätt så bra. Inga bölder i ändan som gjorde ont whooo vilken befrielse. Men ca efter 1 år efter operationen kom fislarna tillbaka och nu även en på magen i mitt opsår, detta var för att man hade lagt ändtarmen mot bukväggen. Under samma veva börja jag få problem av Remicaden trodde läkarna, då jag fick kli över hela kroppen så de plockade bort behandligen. Då var man tillbaka på ruta nummer 1Men det visade sig att det inte var pga av Remicaden men man satte aldrig in behandligen igen. Utan det blev mer antibiotika kurer och ännu en ny behandligen, denna gången blev det med ett läkemedel som heter Humira. Humira är ett biologiskt läkemedel ni kan läsa mer om det här: http://www.alltomcrohn.se/web/Om-Humira.aspx

Även av denna behandlig mådde jag ganska så bra men fistlarna ville inte ge med sig. Efter många sjukhusbesök och undersökningar kom man fram till att man var tvungen att ta bort ändtarmen för att jag skulle bli av med mina besvär. Ett halv år efter det beskedet fick jag äntligen en tid till kirurgmottagningen där jag träffade läkaren som skulle operera mig. Han berättade om vad de skulle göra och även lite information om vad som kan hända med kroppen när man plockar bort ändtarmen. Mitt största bekymmer då va att man hade svårare för att bli gravid, helt plötsligt va det 30% chans att man kunde bli gravid på naturlig väg. Ni kan ju tänka själv hur tankarna surrade runt i huvudet. Men jag var ändå besluten om att genomgå denna operation som skulle göra så att jag blev av med mina fistlar. Ca 8 månader efter detta besöket fick jag min tid till Op 14/2 2011 äntligen var det dags.

Fortsättningföljer en anna dag!!
Kommentar:
#1: Hanna

Sjukt intressant att läsa. Stackare :(

2011-12-17 @ 18:24:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: